zaterdag 5 september 2009

Foto´s



Hiernaast Zenun die me fantastisch helpt. Hij kwam op het geweldige idee om naar Kukës te gaan, waar ik 10 jaar geleden veel vluchtelingen heb geinterviewd. Daar was ik niet opgekomen.
Hij is 69 jaar en dat merk je niet. Hij moet helaas nog werken vanwege het erg minimale pensioen hier. Als journalist. Hij weet verschrikkelijk veel, hij heeft alle leiders zien komen en gaan en er altijd dichtbij gestaan. Naast een erg aardige man, is hij dus ook een geweldige bron van informatie over het verleden. We hebben daardoor interessante gesprekken.
Het monument dat dit jaar is opgericht in Kukës (Albanië) om de exodus te herdenken en het welkom dat de bevolking van het straatarme Kukës hen gaf. Betaald door Albanezen uit Kosova.
















Opschrift:
Exodus '99, Mitrovicë, Xërxë, Kukës
Vergeet het verleden niet, voor een zekere toekomst naar nationale vereniging.
De droom van Albanezen is toch de éne Albanese staat. Die komt er dus ooit ook.




Hier stond het in 1999 helemaal vol met tractoren en aanhangwagens en tenten, allemaal overvol met vluchtelingen. Ik zal die aanblik nooit vergeten.


De weg is in Albanië nu een stuk breder, tot aan de grens. Hij gaat vanaf de grens naar Tirana en door naar Durrës aan de kust en zal ook verbonden worden met zuid Albanië. Kosova moet het hare nog bijdragen. Vanaf daar zal de weg een autosnelweg worden naar Prishtina en door naar Servië.
Mooi uitzicht ook, vind ik. Groots, die bergen.


Prizren, Kosova.
Uitzicht van boven op de na de oorlog vernietigde oudste wijk van Prizren. Dat was een Servische wijk, dus werd die langzamerhand in de as gelegd. Verschrikkelijk jammer, het was het mooiste deel van Prizren. Ik heb uit 1999 nog enkele mooie foto's van deze wijk, helaas toen ook met enkele brandende huizen. Die zal ik terug in Nederland er wel bij plaatsen.


Alle plaatsnaamborden in Kosova zijn tweetalig. Dit is een Servische plaats (in een prachtig berg gebied, waar je in de winter zelfs kunt skien). Hier is dus de Albanese naam zwart gemaakt.







En hier het omgekeerd. De Servische variant is zwart gemaakt.
Gelukkig is dit niet algemeen. Ik heb wel vrij gemakkelijk twee voorbeelden kunnen vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten